Wednesday, April 22, 2020

اسرار معبد پارتنون


در موقعیت تقریبی که بعداً پارتنون ساخته شد ، آتنیان کار ساختمانی را آغاز کردند که توسط ایرانیان به آتش کشیده شد در حالی که هنوز در 480 پیش از میلاد هنوز در دست ساخت بود. ظاهراً به آتنا اختصاص داده شده بود و پس از تخریب بسیاری از ویرانه های آن در ساختمان استحکامات در انتهای شمال آکروپولیس مورد استفاده قرار گرفت. در مورد این معبد اطلاعات زیادی در دست نیست و اینکه آیا هنگام تخریب هنوز در دست ساخت بوده یا نه ، مورد اختلاف است. پایه های گسترده آن از سنگ آهک ساخته شده و ستون ها از سنگ مرمر پنتلیک ساخته شده اند ، موادی که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. پارتیان کلاسیک بین سالهای 447-432 پیش از میلاد ساخته شد تا کانون مجموعه ساختمان آکروپولیس باشد. معماران Iktinos و Kallikrates بودند (ویتروویوس همچنین Karpion را به عنوان معمار نامگذاری می کند) و به الهه آتنا پالاس یا پارتنوس (باکره) اختصاص داده شده بود. کارکرد اصلی این معبد پناه دادن به مجسمه یادبود آتنا بود که توسط فیدیا از طلا و عاج ساخته شده است. این معبد و مجسمه کرایسلفانتین در سال 438 اختصاص داده شده است ، اگرچه کار بر روی مجسمه های تزئینی آن تا زمان تکمیل در 432 پیش از میلاد ادامه داشت. معماران Iktinos و Kallikrates بودند (ویتروویوس همچنین Karpion را به عنوان معمار نامگذاری می کند) و به الهه آتنا پالاس یا پارتنوس (باکره) اختصاص داده شده بود. کارکرد اصلی این معبد پناه دادن به مجسمه یادبود آتنا بود که توسط فیدیا از طلا و عاج ساخته شده است. این معبد و مجسمه کرایسلفانتین در سال 438 اختصاص داده شده است ، اگرچه کار بر روی مجسمه های تزئینی آن تا زمان تکمیل در 432 پیش از میلاد ادامه داشت. معماران Iktinos و Kallikrates بودند (ویتروویوس همچنین Karpion را به عنوان معمار نامگذاری می کند) و به الهه آتنا پالاس یا پارتنوس (باکره) اختصاص داده شده بود. کارکرد اصلی این معبد پناه دادن به مجسمه یادبود آتنا بود که توسط فیدیا از طلا و عاج ساخته شده است. این معبد و مجسمه کرایسلفانتین در سال 438 اختصاص داده شده است ، اگرچه کار بر روی مجسمه های تزئینی آن تا زمان تکمیل در 432 پیش از میلاد ادامه داشت.
عکس پارتنون
ساخت و ساز پارتنون هزینه خزانه آتن 469 استعدادهای نقره ای. اگرچه ایجاد معادل مدرن برای این مقدار پول تقریباً غیرممکن است ، اما می توان نگاهی به برخی از واقعیت ها مفید داشت. یک استعداد هزینه ساخت یک تراریوم ، پیشرفته ترین کشتی جنگی دوران بود. (http://www.brown.edu/Departments/Classics/CL56/CL56_LN11.html) ، و
"... یک استعداد هزینه پرداخت خدمه یک کشتی جنگی به مدت یک ماه بود" (D. Kagan ، جنگ Peloponnesian ، 61). به گفته کاگان ، آتن در ابتدای جنگ Peloponnesian دارای 200 خدمتکار بود ، در حالی که درآمد ناخالص سالانه شهر آتن در زمان Perikles 1000 استعداد بود ، و 6000 مورد دیگر نیز در خزانه خود ذخیره شده بود.
پارتنون معبدی از نظم دوریک است که دارای هشت ستون در نما و هفده ستون در پهلوها است و با نسبت مستقر 9: 4 مطابقت دارد. این نسبت به نسبت های عمودی و افقی معبد و همچنین بسیاری از روابط دیگر ساختمان مانند فاصله بین ستون ها و ارتفاع آنها حاکم بود.
این سوله برای پذیرایی از مجسمه بزرگ آتنا ، به طرز غیر عادی بزرگی بود ، و جلوی ایوان جلو و عقب را به ابعادی بسیار کوچکتر از حد معمول محدود می کرد. یک خط شش ستون Doric از ایوان جلو و عقب پشتیبانی می کرد ، در حالی که یک ستون با 23 ستون Doric کوچکتر ، مجسمه را به صورت دو طبقه احاطه کرده بود. قرار دادن ستون ها در پشت مجسمه یک تحول غیر معمول بود زیرا در معابد قبلی Doric آنها فقط در پهلوها ظاهر می شدند ، اما عرض و طول بیشتر پارتنون اجازه می داد به جای یک دیوار ، زمینه ای چشمگیر از ستون های دو طبقه درج شده باشد.
اتاق پشتی گنج آتنا را در خود جای داده بود و چهار ستون از نظم یونیک پشت بام آن را پشتیبانی می کرد. معرفی عناصر نظم یونی در یک معبد عمدتاً Doric در ایجاد یخ مداوم بر روی دیواره بیرونی ویلا چشمگیرتر بود. در حالی که ادغام عناصر دوریک و یونیک در همان معبد تحول جدیدی در معماری یونان نبود ، نادر بود و به پارتنون تعادل ظریفی بین خصوصیات بصری و ظریف تصویری بخشید.
تمام معابد در یونان طوری طراحی شده بودند که فقط از خارج دیده می شوند. بینندگان هرگز وارد یک معبد نمی شدند و فقط می توانستند مجسمه های داخلی را از طریق درهای باز مشاهده کنند. پارتنون به شکلی تصور شده بود که عناصر زیبایی شناختی امکان ایجاد یکنواختی بین بیرونی و فضای داخلی که مجسمه کرایسلپانتین آتنا را در آن قرار داده بود را فراهم می آورد. بازدید کننده ای از آکروپولیس که از طرف Propylaia وارد شده بود با سهم باشکوه پارتنون در نمای سه چهارم ، با نمای کاملی از رواق غربی و کلناد شمالی روبرو می شود. هرچه بیننده نزدیکتر می شد ، جزئیات کلاهبرداری های سنگفرش شدهقابل رمزگشایی می شود ، و هنگامی که در نزدیکی پایه ستون ها قرار گرفتید ، قسمت هایی از این دیواره در طعنه زدن رنگارنگ های رنگارنگ که از فضای بین ستون ها نگاه می کنند ، آشکار می شود.
با حرکت به سمت شرق و نگاه کردن به سمت بیرونی ویلا ، یک بازدید کننده با نمایش استادانه پیاده روی Panathenaic مسحور می شود ، زیرا در مد سینمایی روی حاشیه ظاهر می شد که از نظر بصری توسط ستونهای Doric بیرونی قطع شده بود. این مطمئناً صحنه ای بود كه هر آتنی می توانست از طریق تجربه شخصی با آن ارتباط داشته باشد ، بنابراین انتقال بین زمین و الهی را به یك صاف تبدیل می كند. بازدید کننده ای که به سمت شرق حرکت می کند سرانجام گوشه ای را به طرف ورودی پارتنون می چرخاند و در آنجا با تولد آتنا در بالا در رواق شرقی روبرو می شود.، و درست فراتر از آن ، آرافرنگی ها که خالی از سکنه ها را در بین خدایان المپیک و قهرمانان دیوانه قرار می دادند. سپس ، دقیقاً در زیر صحنه "peplos" ، از طریق درهای باز و بی نظیر ، هر بازدید کننده ای را که توسط درخشان طلای و عاج های مجسمه های یادبود آتنا ایستاده در پشت تیره کم نور ، مسحور می کند. مجسمه آتنا پالاس نمایانگر قدمت عظیم آن بر روی سطح آرام کف آب استخر بود و توسط ستون های دورتیک بیشتر ، این بار کوچکتر ، در یک چیدمان دو طبقه ساخته شده است که فضای داخلی را به نظر می رسد حتی به نظر می رسد. بزرگتر و بلندتر از قسمت بیرونی است.
به نظر می رسد که برنامه ریزان استاد پارتنون آن را یک رویداد تئاتری تصور می کردند. این معبد با حرکات بیننده در ذهن ساخته شده است و با چیدمان معبد ، مجسمه های بنای یادبود و طاقچه های تفصیلی ، عواطف بازدید کنندگان به صورت داستانی تنظیم شده است تا آنها را برای دیدن نهایی نهایی با شکوه آماده کند. آتنا پارتنوس در فضای داخلی naos ، و به حداکثر رساندن تأثیر یک بازدید الهام بخش.

No comments:

Post a Comment